Tabliczka mnożenia – nauka poprzez zabawę

IMG_3252Tabliczka mnożenia – od tego zaczyna się „poważna matematyka” i niestety wraz z tym zagadnieniem większość dzieci na pytanie „Czy lubisz matematykę?”, odpowiada NIE. Pamiętam jak w szkole podstawowej musiałam „wkuwać” słupki liczb, co wówczas wydawało mi się niepotrzebne. Nie było to przyjemne, ale na szczęście nie zniechęciło mnie do matematyki.

Naukę tabliczki mnożenia możemy zacząć z dzieckiem zanim pojawi się ona w szkole. Oczywiście nie możemy posadzić dziecka przy biurku, z kartką papieru zapełnioną liczbami i powiedzieć „Jeżeli nie wkujesz tego na „blachę” to masz szlaban na komputer i telewizor”. Efekt będzie przeciwny do zamierzonego i nasze dziecko zniechęci się nie tylko do tabliczki mnożenia, ale także do matematyki na całe życie.

Oto kilka sposobów jak można oswoić „matematycznego potwora”:

Stworzenie wraz z dzieckiem własnej tablicy do mnożenia.

Do przygotowania takiej tablicy potrzebujemy następujące materiały: sztywną kartkę w kształcie kwadratu (np. pudełko kartonowe), mazaki i klocki. Zamiast klocków możemy wykorzystać nakrętki od butelek po wodzie mineralnej, guziki lub inne małe przedmioty o tym samym kształcie.

Na kartce rysujemy kratkę o wymiarach 11 x 11 pól. W pierwszym wierszu i pierwszej kolumnie wpisujemy cyfry od 1 do 10. W kratce będącej połączeniem pierwszego wiersza i pierwszej kolumny wpisujemy znak mnożenia (tak jak na poniższym rysunku).

Na osobnej kartce zapisujemy działania mnożenia, które dziecko rozwiąże za pomocą wcześniej przygotowanej tablicy (przykład poniżej). Następnie dziecko układa na tablicy klocki. W przypadku małych liczb rozwiązanie widać od razu, w przypadku większych liczb dziecko musi policzyć klocki, a następnie zapisać wynik na kartce. Zabawa nie tylko uczy tabliczki mnożenia, ale jest także świetnym treningiem pisania liczb i dodawania.

tabliczka_mnożenia"

Matematyczne kolorowanki

Każde dziecko uwielbia kolorowanki. Tą prostą dziecięcą zabawę możemy wykorzystać do nauki tabliczki mnożenia. Kolorowankę musimy tylko odpowiednio zmodyfikować. Na przygotowanym przez nas prostym rysunku lub na gotowej kolorowance w polach, które musimy pomalować należy umieścić działania mnożenia, np. 4*4, 2*8, 5*3 itd. Na dole rysunku należy stworzyć legendę, np. każde pole rysunku, które da wynik 16 pomaluj na niebiesko. Przed zabawą z dzieckiem sprawdź czy przygotowany przez Ciebie rysunek zgadza się z legendą. Wiarygodnie dobrane kolory pomogą dziecku w realizacji zadania. Przykładowe kolorowanki do wydruku znajdziecie TUTAJ.

tabliczka_mnożenia

Memory

Bardzo popularna gra edukacyjna dla dzieci, polegająca na odnajdywaniu par kart z taką samą ilustracją. Podczas zabawy w memory dziecko może w przyjemny sposób przyswajać tabliczkę mnożenia. Ze sztywnych kartek papieru wycinamy kilka karteczek w kształcie prostokąta, kwadratu lub koła. Na jednej połowie karteczek zapisujemy działania matematyczne, a na drugiej połowie wyniki tych działań. Karteczki układamy losowo na stole w tak, aby zapisana strona nie była widoczna. Dziecko wybiera dwie kartki i sprawdza czy wyniki do siebie pasują. Jeżeli dwie karteczki dają ten sam wynik to odkładamy je na bok, jeżeli dają dwa różne wyniki to odwracamy z powrotem. Gra nie tylko pomaga w nauce tabliczki mnożenia, ale także ćwiczy spostrzegawczość i pamięć dziecka.

tabliczka_mnożenia

Gra w karty „Piotruś”

Bardzo popularna gra karciana z mojego dzieciństwa. Karty do gry możemy dostosować do nauki tabliczki mnożenia. W grze może uczestniczyć od dwóch do czterech graczy. Przygotowujemy nieparzystą talię kart, np. talie zawierającą 25 kart z czego 12 kart jest z zapisanymi działaniami matematycznymi, 12 kart z wynikami tych działań oraz jedna karta tzw. „czarny Piotruś” nie posiadająca pary. Karty rozdawane są kolejno wszystkim graczom. Jeden gracz otrzymuje jedna kartę więcej. Z otrzymanych kart wyjmujemy i odkładamy na bok wszystkie otrzymane pary. Podczas kolejnego etapu gry, dzieci zgodnie z ruchem wskazówek zegara losują od sąsiada jedną kartę. Jeżeli wylosowana karta pasuje do karty, którą posiada to odkłada posiadaną parę na bok. Jeżeli dziecko nie ma pary do wylosowanej karty to kartę zabiera do siebie. Gracz, który pozbył się wszystkich kart wygrywa. Przegrywa gracz, który na końcu rozgrywki zostaje z „czarnym Piotrusiem” w ręce.

 

Ważne! W moim poście znajdziecie sposoby nauki tabliczki mnożenia w zakresie do 100, ale należy pamiętać, że dziecko uczy się w szkole tabliczki mnożenia stopniowo. Najpierw w zakresie do 30, później w zakresie do 50 i jak ma to już dobrze opanowane to uczy się w zakresie do 100. Rodzice najlepiej znają swoje dziecko i sami powinni zdecydować jaka metoda będzie dla niego najlepsza.

 

Jeżeli Wasze dzieci mają problem z innym zagadnieniem matematyczny to dajcie znać w komentarzach. Postaram się przygotować kolejne posty z wybranymi przez Was zagadnieniami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *