Ryba gotowana z warzywami

Ryby są bardzo ważnym składnikiem diety w pierwszych latach życia dziecka, kiedy jego wzrost jest bardzo intensywny. Zaleca się, aby dziecko jadło ryby co najmniej raz w tygodniu, a najlepiej dwa razy w tygodniu.

Ryby są bardzo zdrowym elementem diety każdego człowieka. Zawierają dużo dobrych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i w mniejszych ilościach kwasy omega-6, które wpływają na prawidłowy wzrost oraz rozwój małego dziecka. Poza tym zawierają wiele cennych składników odżywczych oraz witamin dobrze rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak witamina A oraz D, a także witaminy z grupy B.

Jednak nie wszystkie ryby nadają się do spożycia przez dziecko. Rybami, których zdecydowanie należy unikać w diecie zarówno dorosłego człowieka jak i dziecka są tilapia i panga. Należy wystrzegać się tych gatunków, ze względu na sposób hodowli oraz pokarm, którym są karmione. Bardzo często do ich hodowli używa się środków bakteriobójczych, hormonów oraz antybiotyków.

Wprowadzanie do diety dziecka ryb najlepiej zacząć od gatunków mniej tłustych oraz takich, które po ugotowaniu nie mają zbyt intensywnego smaku oraz zapachu. Wtedy mamy pewność, że nasze dziecko je zaakceptuje. Do takich gatunków należą min. dorsz lub pstrąg. Następnie możemy zacząć wprowadzać do jadłospisu dziecka ryby bardziej tłuste, o bardziej intensywnym smaku i zapachu takie jak łosoś, makrela czy halibut. Pamiętajmy, aby nie podawać małemu dziecku ryb wędzonych, konserw rybnych, a także ryb w  zalewach lub sosach.  Unikajmy podawania ryb smażonych. Najlepiej wprowadzać do jadłospisu dziecka ryby gotowane w wodzie, gotowane na parze lub pieczone w piekarniku.

Kupując rybę dla dziecka należy wybierać świeże i mniejsze, młode okazy. Duże ryby są przeważnie starsze i mogą zawierać większą ilość szkodliwych składników.

Kupując rybę mrożoną należy zwrócić uwagę na jej wygląd. Mrożona ryba powinna być pokryta szklistym, przezroczystym lodem o tej samej grubości. Gruba warstwa lodu powinna być dla nas sygnałem, że ryba była źle mrożona lub przechowywana.

W dzisiejszym poście pokażę mój sposób przygotowania ryby. Ryba ugotowana w ten sposób jako pierwsza znika z talerza mojej córki.

Czas przygotowywania: do 15 min

Składniki:
1 płat ryby
1 mała marchewka
1 ząbek czosnku (w przypadku dzieci, które ukończyły 10 miesięcy)
2 gałązki pietruszki
kawałek pora
kawałek selera
2 szklanki wody

Sposób przygotowania:

1. Wszystkie warzywa dokładnie myjemy.
2. Do garnka wlewamy zimną wodę, a następnie wrzucamy warzywa.
3. Całość gotujemy przez 10 minut.
4. Po 10 minutach do garnka wrzucamy rybę.
5. Gotujemy jeszcze przez ok 5. minut. Ugotowana ryba zmienia kolor na jaśniejszy, a kawałki mięsa łatwo się od siebie oddzielają.

Pamiętajmy, że przed przed wrzuceniem do gorącej wody, rybę należy dokładnie osuszyć za pomocą ręczników papierowych. Tak przygotowana ryba wrzucona do gotującej się wody (a także smażona!) nie rozpada się na kawałki.

Smacznego!

Gotowaną rybę z warzywami (bez czosnku) możemy podać dziecku  już po ukończeniu przez niego szóstego miesiąca życia. Czosnek ma bardzo ostry i intensywny smak. Podanie go dziecku, które nie ma jeszcze w pełni wykształconego przewodu pokarmowego może spowodować wzdęcia i nadmierne wydzielanie kwasu żołądkowego. Wprowadzanie czosnku do jadłospisu dziecka należy zacząć od małych ilości (¼ lub ½ małego ząbka) po ukończonym 10-11 miesiącu życia.

Jeżeli Wasze dziecko źle toleruje któryś ze składników powyższego przepisu, nie należy go mu podawać.

Każda mama najlepiej zna swoje dziecko i wie co jest dla niego najlepsze. Wprowadzanie ryb do jadłospisu dziecka należy zacząć od małych ilości. Jeżeli nie zauważymy niepokojących objawów możemy zwiększyć podawaną dziecku porcję.

Rybę można podać dziecku z masełkiem i koperkiem, ziemniaczkami i gotowanymi warzywami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *